facebooklinkedin

contact

Reflexen en Leerproblemen

 ontw kind kleur

Die Reflexen….., hoe zat het ook al weer??? 

 

Mijn collega, Petra Blok, kwam met een prachtige metafoor. Ik citeer: ” Ik vergelijk het wel eens met een computer. Je wordt geboren met de "hardware". Dit wil nog niet zeggen dat de computer lekker draait. Daarvoor moet de software geïnstalleerd worden. Want zonder deze software draait de computer niet. Als de software juist geïnstalleerd is draait hij prima. Als er een fout in de software zit, kan de computer ongewenste reacties vertonen of zelfs vastlopen. Door de software opnieuw te installeren krijgen we de computer weer aan de praat. Zo werkt het ook met ons lichaam”.

Komende tijd ga ik jullie de werking van reflexen uitleggen en wat de effecten van bepaalde actieve reflexen op je ontwikkeling kunnen zijn. Morgen deel 1! De MORO-reflex.

 

1. De MORO-reflex. 

De Moro-reflex helpt je bij de eerste ademhaling als je geboren wordt en maakt dat je alert bent op gevaar bij onverwachte veranderingen in je omgeving. Denk aan lawaai, plotselinge beweging in je omgeving, fel licht, plotseling veranderen van temperatuur.

Als een baby schrikt, opent hij zijn armen en vingers, spert zijn ogen, haalt ondiep adem en houdt zijn adem in. Daarna sluit hij zijn armen en benen, maakt vuisten en kruipt als het ware ineen (foetushouding), ademt uit en zet het op een huilen: “Mama… help mij!” Deze laatste beweging lijkt op een soort omhelzing. 

Even een filmpje voor de visueel ingestelde mensen: Moro Reflex in beeld

 

De Moro-reflex ontwikkelt zich rond  de 9e week in de baarmoeder en is actief tot de 3e-4e maand na de geboorte. Daarna wordt hij vervangen door een “volwassen schrikreactie”. D.w.z. snelle inademing, de schouders worden opgetrokken, je knippert met je ogen, je zoekt naar de bron van gevaar en neemt dan een bewuste beslissing hoe te reageren. De reflex blijft dus altijd een beetje aanwezig anders zou je niet kunnen ‘vechten of vluchten’ als er daadwerkelijk gevaar is.

Maar wat als bovenstaande de reflex niet goed geïntegreerd is? En dus niet vervangen is door een volwassen schrikreactie?

Restanten van de Moro-reflex hebben grote invloed op je ontwikkeling. Je zintuigen staan continu op scherp en je reageert overgevoelig op bv. licht, geluid en beweging in je omgeving. Je staat dus voortdurend in de ‘vecht- of vluchtstand’. Dit heeft als gevolg dat je moeilijk je aandacht bij zaken kan houden als er ook maar een kleine verandering in je omgeving plaatsvindt.  Alle prikkelingen komen te sterk binnen, je kunt ze niet filteren.  

Ga maar eens na wat dit kan betekenen voor een kind in een klas?? 

Verschijnselen die kunnen optreden zijn o.a.:

Snel afgeleid zijn

Moeite met veranderingen 

Moeite met het aangaan van nieuw te leren vaardigheden, pas iets doen als je zeker weet dat je het kan!

Weinig tot geen zelfvertrouwen hebben

Moeite met het nemen van beslissingen

Last van gemoedschommelingen

Zeer aanhankelijk of juist zeer verlegen zijn

Snel schrikken

Overgevoelig 

Slechte coördinatie (b.v. balspelen, schrijven)

Wagenziek

Keel- neus en oorproblemen

Allergieën 

Voor volwassenen met een overproductie aan cortison en adrenaline,  ligt een burn-out op de loer!

Ken je Jan nog?? Weet je nog hoe hij ter wereld is gekomen? Bedenk dan eens of en hoe dat van invloed geweest zou kunnen zijn op de MORO-reflex! 

 

 

 

© Esther Terpstra, KidzWijz 03-‘15

 

Reflexen en Leerproblemen

Die Reflexen….., hoe zat het ook al weer???

Mijn collega, Petra Blok, kwam met een prachtige metafoor. Ik citeer: ” Ik vergelijk het wel eens met een computer. Je wordt geboren met de "hardware". Dit wil nog niet zeggen dat de computer lekker draait. Daarvoor moet de software geïnstalleerd worden. Want zonder deze software draait de computer niet. Als de software juist geïnstalleerd is draait hij prima. 
Als er een fout in de software zit, kan de computer ongewenste reacties vertonen of zelfs vastlopen. Door de software opnieuw te installeren krijgen we de computer weer aan de praat. Zo werkt het ook met ons lichaam”.

Komende tijd ga ik jullie de werking van reflexen uitleggen en wat de effecten van bepaalde actieve reflexen op je ontwikkeling kunnen zijn. Morgen deel 1! De MORO-reflex.

1.    De MORO-reflex.

De Moro-reflex helpt je bij de eerste ademhaling als je geboren wordt en maakt dat je alert bent op gevaar bij onverwachte veranderingen in je omgeving. Denk aan lawaai, plotselinge beweging in je omgeving, fel licht, plotseling veranderen van temperatuur.

Als een baby schrikt, opent hij zijn armen en vingers, spert zijn ogen, haalt ondiep adem en houdt zijn adem in. Daarna sluit hij zijn armen en benen, maakt vuisten en kruipt als het ware ineen (foetushouding), ademt uit en zet het op een huilen: “Mama… help mij!” Deze laatste beweging lijkt op een soort omhelzing.

Even een filmpje voor de visueel ingestelde mensen J

https://www.youtube.com/watch?v=PTz-iVI2mf4

De Moro-reflex ontwikkelt zich rond  de 9e week in de baarmoeder en is actief tot de 3e-4e maand na de geboorte. Daarna wordt hij vervangen door een “volwassen schrikreactie”. D.w.z. snelle inademing, de schouders worden opgetrokken, je knippert met je ogen, je zoekt naar de bron van gevaar en neemt dan een bewuste beslissing hoe te reageren. De reflex blijft dus altijd een beetje aanwezig anders zou je niet kunnen ‘vechten of vluchten’ als er daadwerkelijk gevaar is.

Maar wat als bovenstaande de reflex niet goed geïntegreerd is? En dus niet vervangen is door een volwassen schrikreactie?

Restanten van de Moro-reflex hebben grote invloed op je ontwikkeling. Je zintuigen staan continu op scherp en je reageert overgevoelig op bv. licht, geluid en beweging in je omgeving. Je staat dus voortdurend in de ‘vecht- of vluchtstand’. Dit heeft als gevolg dat je moeilijk je aandacht bij zaken kan houden als er ook maar een kleine verandering in je omgeving plaatsvindt.  Alle prikkelingen komen te sterk binnen, je kunt ze niet filteren.  

Ga maar eens na wat dit kan betekenen voor een kind in een klas??

Verschijnselen die kunnen optreden zijn o.a.:

·         Snel afgeleid zijn

·         Moeite met veranderingen

·         Moeite met het aangaan van nieuw te leren vaardigheden, pas iets doen als je zeker weet dat je het kan!

·         Weinig tot geen zelfvertrouwen hebben

·         Moeite met het nemen van beslissingen

·         Last van gemoedschommelingen

·         Zeer aanhankelijk of juist zeer verlegen zijn

·         Snel schrikken

·         Overgevoelig

·         Slechte coördinatie (b.v. balspelen, schrijven)

·         Wagenziek

·         Keel- neus en oorproblemen

·         Allergieën

Voor volwassenen met een overproductie aan cortison en adrenaline,  ligt een burn-out op de loer!

Ken je Jan nog?? Weet je nog hoe hij ter wereld is gekomen? Bedenk dan eens of en hoe dat van invloed geweest zou kunnen zijn op de MORO-reflex!

 

 

 

© Esther Terpstra, KidzWijz 03-‘15

meisje kidzwijz.jpg

Als leren niet vanzelf gaat...