facebooklinkedin

contact

Lezen & Begrijpend Lezen

Een onmisbare vaardigheid in onze informatiemaatschappij

Al vroeg ontdekken kinderen dat letters en lettercombinaties een betekenis hebben. Zo kwam mijn dochter, toen 2 jaar, naast me staan terwijl ik een kruiswoordpuzzel aan het maken was en zei: “een JUMBO boekje”. Ik moest lachen en vroeg: “hoe zie je dat?” waarop ze het jumbologo aanwees en zei: ”aan deze!” 

Bij de één gaat dit proces sneller dan bij de ander. Een heel aantal kinderen ondervindt problemen bij het leren lezen. Er kan sprake zijn van Dyslexie. Maar het kan ook zijn, dat de ogen niet doen wat ze zouden moeten doen: goed samenwerken! Problemen met richten, oogsprongen en oogvolgbewegingen kunnen hierbij roet in het eten gooien. Er kan zelfs sprake zijn van Fixatie Disparatie lees meer... waardoor visuele informatie vervormd of zelfs deels verdwijnt. Probeer dan maar eens te begrijpen wat je leest! Dit alles maakt dat lezen voortdurend een uitdaging is voor je kind.
 
Misschien herken je deze signalen bij je kind: 
  • radend lezen (poes wordt gelezen als kat)
  • blijft spellend lezen (b-oo-m)
  • woorden en/of zinnen worden overgeslagen
  • hardnekkig langzaam blijven lezen
  • tijdens het lezen steeds de vinger moeten gebruiken
  • 'hakkelend' lezen bij hardop lezen
  • woorden worden steeds herhaald
  • heeft een hekel aan lezen
  • wrijft steeds in de ogen na een tijdje lezen
  • lange woorden worden in een keer gelezen (b.v. doornroosje), korte (vaak betekenisloze woorden) daarentegen worden steeds spellend gelezen (d-e = de, h-e-t = het)
Het uiteindelijke doel van lezen is begrijpen wat je leest. Vlot, nauwkeurig en zorgvuldig kunnen lezen is daarbij een eerste vereiste, maar... om dit voor elkaar te krijgen, moeten je ogen wel goed informatie kunnen opnemen! 
 
KidzWijz pakt leesproblemen aan vanuit de basis en kijkt verder dan alleen een leestest! 
 
lezen.jpg

Waarom voorlezen?

Samen een boekje lezen en plaatjes bekijken, het is voor jong én oud vaak een heerlijk en rustgevend moment en in stukje qualitytime!
 

 

Als leren niet vanzelf gaat...