facebooklinkedin

contact

Rekenen

Onbewust een dagelijkse bezigheid!

De eerste signalen zijn vaak al te zien in de kleuterperiode. Deze kinderen hebben vaak geen gevoel voor o.a. hoeveelheden, begrippen als meer en minder, evenveel, eerlijk verdelen enz. Ook kan er al sprake zijn van een gebrek aan ruimtelijk inzicht en worden de bouwhoek en werkjes als knippen, plakken en vouwen vermeden.

En dan gaan ze naar groep 3 waar ze de weg al snel kwijtraken. Voor sommige kinderen is rekenen echt abracadabra!

Het onthouden van regels en afspraken die nodig zijn om een som uit te rekenen lukt vaak nog wel, maar als ze een som moeten uitrekenen, lukt het hen niet die regels en afspraken goed te gebruiken. Ook niet na heel veel extra oefenen!

Kinderen met rekenproblemen hebben vaak:

  • veel moeite met het vlot oplossen van eenvoudige sommen
  • moeite met inzicht in de getallen; wat betekent de 3 in 32
  • blijven vaak tellen op de vingers
  • plussommen lukken wel, minsommen niet
  • moeite met het onthouden en ophalen van rekenfeiten
  • moeite met opdrachten waarbij ruimtelijk inzicht een rol speelt
  • moeite met klokkijken
  • moeite met het inschatten van antwoorden

KidzWijz kijkt verder! Zijn de reflexen geïntegreerd, kan je kind "twee kanten op denken" , werken de ogen goed samen zodat er sprake is van ruimtelijk inzicht enz.  

Als het fundament sterk is, kan er op gebouwd worden!

In de praktijk betekent dit werken aan de basis. Daarnaast maak ik vaak gebruik van de JaMaRa methode en mogen kinderen weer lekker rekenen op hun vingers!

 

JaMaRa rekenen

Rekenen

.... daar waar het mis gaat, kan JAMARA helpen!!

Naamloos

 

Je kind leert beter, alsnog of opnieuw rekenen door te werken aan:

  • hoeveelheids- en getalbegrip
  • inzicht in getalstructuur

om vervolgens automatiseringsvaardigheden in gang te zetten

JAMARA gaat altijd terug naar de basis. Dit betekent dat we starten met het versterken van het fundament tot met 10 en pas verder gaan met de volgende stap, als de eerste stap goed wordt beheerst. 
 
De kracht van JAMARA:

article30414907

  •  één eenduidige strategie
  • zo concreet en dicht mogelijk bij het kind, van lijfelijk naar mentaal
  • zo weinig mogelijk handelingen
  • in tegenstelling tot de meeste rekenmethoden, zo weinig mogelijk taal
 We starten de eerste sessie met: 
  •  het vaststellen van hoeveelheidsbegrip, inzicht in de getalstructuur en automatiseringstechniek
  • een toets om het automatiseringsniveau te bepalen
  • het bespreken van de uitkomsten
  • het bespreken van de doelen en het werkplan

DSC 0314-500x500

Om de basis stevig te krijgen, wordt er verwacht dat er thuis dagelijks 2 keer
5 tot 10 minuten geoefend wordt. Eén keer in de drie weken komt je kind terug in de praktijk om te laten zien wat al goed lukt en kunnen we kijken of je kind verder kan met het volgende niveau. 

enfant-compte.jpg

Kinderen en ouders over KidzWijz

"Wij zijn bij Esther terecht gekomen omdat onze dochter (toen groep 7) moeite had met rekenen. Met veel geduld en altijd vrolijk, heeft Esther onze dochter "aan de hand genomen" vanaf de eerste beginselen van het rekenen. Door middel van verschillende spelletjes zijn we gezamenlijk door de te behandelen stof gegaan. Al vrij snel zagen we dat de stof begon te beklijven en dat gaf vooral onze dochter zelfvertrouwen. En wij natuurlijk erg blij. Nu anderhalf jaar verder heeft ze inmiddels behoorlijke stappen gemaakt en kan nu redelijk meekomen in de klas. Dat is echt heel fijn want de afstand ten opzichte van de stof wordt nu kleiner in plaats van groter. Vooral voor onze dochter is dat erg fijn. Ik zou Esther sowieso aanraden. Ze is deskundig, goed onderlegd, betrokken en altijd super vrolijk".

Sylvia

Klik hier om meer te lezen van Kinderen en ouders over KidzWijz

Als leren niet vanzelf gaat...