Remedial Teaching
Lezen & Begrijpend Lezen
Een onmisbare vaardigheid in onze informatiemaatschappij
Al vroeg ontdekken kinderen dat letters en lettercombinaties een betekenis hebben. Zo kwam mijn dochter, toen 2 jaar, naast me staan terwijl ik een kruiswoordpuzzel aan het maken was en zei: “een JUMBO boekje”. Ik moest lachen en vroeg: “hoe zie je dat?” waarop ze het jumbologo aanwees en zei: ”aan deze!”
Bij de één gaat dit proces sneller dan bij de ander. Een heel aantal kinderen ondervindt problemen bij het leren lezen. Er kan sprake zijn van Dyslexie. Maar het kan ook zijn, dat de ogen niet doen wat ze zouden moeten doen: goed samenwerken! Problemen met richten, oogsprongen en oogvolgbewegingen kunnen hierbij roet in het eten gooien. Er kan zelfs sprake zijn van Fixatie Disparatie lees meer... waardoor visuele informatie vervormd of zelfs deels verdwijnt. Probeer dan maar eens te begrijpen wat je leest! Dit alles maakt dat lezen voortdurend een uitdaging is voor je kind.
Misschien herken je deze signalen bij je kind:
- radend lezen (poes wordt gelezen als kat)
- blijft spellend lezen (b-oo-m)
- woorden en/of zinnen worden overgeslagen
- hardnekkig langzaam blijven lezen
- tijdens het lezen steeds de vinger moeten gebruiken
- 'hakkelend' lezen bij hardop lezen
- woorden worden steeds herhaald
- heeft een hekel aan lezen
- wrijft steeds in de ogen na een tijdje lezen
- lange woorden worden in een keer gelezen (b.v. doornroosje), korte (vaak betekenisloze woorden) daarentegen worden steeds spellend gelezen (d-e = de, h-e-t = het)
Het uiteindelijke doel van lezen is begrijpen wat je leest. Vlot, nauwkeurig en zorgvuldig kunnen lezen is daarbij een eerste vereiste, maar... om dit voor elkaar te krijgen, moeten je ogen wel goed informatie kunnen opnemen!
Voor het oefenen van begrijpend lezen wordt gebruik gemaakt van de methode "Alle teksten de baas" waarmee kinderen door het volgen van 6 stappen overzicht en inzicht in teksten krijgen.
KidzWijz pakt leesproblemen aan vanuit de basis en kijkt verder dan alleen een leestest!
Spelling
Foutloos Nederlands schrijven!
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die dit kunnen! Dan is het ook nog eens zo dat de spelling constant verandert.
Goed kunnen spellen is belangrijk omdat spelfouten kunnen leiden tot verwarring als iemand anders de tekst leest. En bedenk maar eens in hoeverre het taalgebruik van iemand bepaalt hoe diegene (onterecht!) op je overkomt!
Als het voor volwassenen al moeilijk is, kun je bedenken hoe moeilijk het is voor een kind!
Wat ik veel zie bij kinderen die moeite hebben met spellen is dat ze:
- letterlijk opschrijven wat ze horen (b.v. hont, vurukuluk, biejoskoop)
- geoefende woorden vaak goed schrijven, maar bij het schrijven van een verhaaltje zijn ze alle spellingsregels weer zijn vergeten
- het woord mondeling goed kunnen spellen, maar het vervolgens fout opschrijven
- niet alle letters kennen (au, ei, eu, ou enz.)
- letters omdraaien (ei=ie, eu=ue, b=d enz.)
- klanken niet op volgorde opschrijven drop = dorp
- moeite hebben met werkwoordspelling: “is het nu ik word of ik wordt?”
Wanneer je beweging en emotie koppelt aan leerstof, blijft het geleerde veel beter hangen. KidzWijz maakt je kind wegwijs in spellingland!
Rekenen
Onbewust een dagelijkse bezigheid!
De eerste signalen zijn vaak al te zien in de kleuterperiode. Deze kinderen hebben vaak geen gevoel voor o.a. hoeveelheden, begrippen als meer en minder, evenveel, eerlijk verdelen enz. Ook kan er al sprake zijn van een gebrek aan ruimtelijk inzicht en worden de bouwhoek en werkjes als knippen, plakken en vouwen vermeden.
En dan gaan ze naar groep 3 waar ze de weg al snel kwijtraken. Voor sommige kinderen is rekenen echt abracadabra!
Het onthouden van regels en afspraken die nodig zijn om een som uit te rekenen lukt vaak nog wel, maar als ze een som moeten uitrekenen, lukt het hen niet die regels en afspraken goed te gebruiken. Ook niet na heel veel extra oefenen!
Kinderen met rekenproblemen hebben vaak:
- veel moeite met het vlot oplossen van eenvoudige sommen
- moeite met inzicht in de getallen; wat betekent de 3 in 32
- blijven vaak tellen op de vingers
- plussommen lukken wel, minsommen niet
- moeite met het onthouden en ophalen van rekenfeiten
- moeite met opdrachten waarbij ruimtelijk inzicht een rol speelt
- moeite met klokkijken
- moeite met het inschatten van antwoorden
KidzWijz kijkt verder! Zijn de reflexen geïntegreerd, kan je kind "twee kanten op denken" , werken de ogen goed samen zodat er sprake is van ruimtelijk inzicht enz.
Als het fundament sterk is, kan er op gebouwd worden!
In de praktijk betekent dit werken aan de basis.
Beelddenken
Of een visuele leerstijl...
Als jong kind denk je vooral in beelden (visueeldenken) en gaandeweg je ontwikkeling verandert dit in denken in woorden en begrippen (taaldenken). Zo rond de leeftijd van 8.5 jaar is dit proces voltooid. Maar er is een groep kinderen (en later natuurlijk volwassenen) bij wie het visueel denken blijft overheersen.
Een gave of een beperking??
Beelddenkers leggen snel verbanden en zijn heel sterk in het bedenken van oplossingen. Maar in de talige omgeving van school lopen deze kinderen regelmatig vast. Zowel lezen, rekenen als spelling blijkt een voortdurende uitdaging voor hen.
Opvallend bij visueel ingestelde kinderen is dat ze o.a.:
- moeite met het verwoorden van oplossingen
- moeite hebben met gericht luisteren
- zich moeilijk aan afspraken kunnen houden
- moeite hebben met tijdsbesef
- snel afgeleid zijn
- een grote fantasie hebben
- niet goed uit hun woorden kunnen komen
- links en rechts verwarren
- een korte spanningsboog hebben
- dromerig zijn
- wisselend presteren en snel tevreden zijn over eigen prestaties
Herken je bovenstaande bij je kind (of misschien wel bij jezelf)??
Dan kan de training "Ik leer anders" uitkomst bieden.